Ons verhaal

Aan de keukentafel

Wat in februari 2002 aan een keukentafel in Ouderkerk aan de Amstel begon, is uitgegroeid tot Nederlands leading sportmarketingbureau met meer dan honderd medewerkers. Het familiaire gevoel rondom die keukentafel is nooit verdwenen, en gaat samen met een grote drive om in de sportwereld dagelijks toegevoegde waarde te leveren aan toonaangevende merken, bonden, evenementen en atleten. 

Onze geschiedenis

1995 | Sanex Schaatsploeg met Rintje Ritsma

Founding father van House of Sports is Patrick Wouters van den Oudenweijer. In september 1991 zet hij zijn eerste stappen in de wereld van de sportmarketing. Het brengt hem naar Ouderkerk aan de Amstel en de toenmalige Top Sports Group; het bureau van Maarten de Vos. De Vos, Frank van der Wall Bake (Trefpunt) en Bert Spaak (Pro Sport) worden vanaf midden jaren ‘70 beschouwd als de grondleggers van het vak sportmarketing.  

In de jaren ‘90 is het vak sportmarketing volop in ontwikkeling. Steeds meer bedrijven onderkennen de commerciële waarde van sport. Patrick weet zich na zijn opleiding commerciële economie als groot sportliefhebber een plek te verwerven bij de Top Sports Group. In die tijd meer bekend als Inter Football (de voorganger van Sports Exposure).  

Daar doet Patrick ervaring op en groeit hij in het vakgebied. Het is voetbal wat daar de klok slaat, maar Patricks interesse ligt vooral bij al die andere sporten. In 1995 is hij op het juiste moment op de juiste plaats. Als zaakwaarnemer van Rintje Ritsma ontketent hij samen met Rintje een revolutie in de Nederlandse schaatswereld; de start van de Sanex Schaatsploeg. Het eerste Nederlandse commerciële schaatsteam. De aflevering van Andere Tijden Sport over deze historische ontwikkeling in de schaatssport, is verplichte kost voor sportmarketeers.  

Koen en Geoffrey verschijnen in de tussentijd ook op het toneel en werken, als ze niet naar school hoeven, voor veel projecten waar Patrick bij betrokken is. Van vlaggenmasten in de grond draaien tot T-shirts van Rintje verkopen op het parkeerterrein van Thialf.

2003 | House of Sports ziet het licht

In de tweede helft van de jaren negentig gaat het pionieren in sportmarketing verder: van het organiseren van het NK Wielrennen en het ophangen van reclamedoeken langs schaatsbanen, tot het runnen van een schaatsploeg (eerst Sanex daarna TVM) en de belangen behartigen van niet alleen Rintje, maar ook Pieter van den Hoogenband en Michael Boogerd. Patrick schakelt daarbij steeds vaker zijn jongere broer Geoffrey en diens klasgenoot Koen Hermens in, die beiden eenzelfde passie voor sportmarketing ontwikkelen.  

In februari 2002 besluit Patrick dat het tijd is om zijn eigen sportmarketingbureau te beginnen. Vanaf juli 2003 sluiten Koen en Geoffrey zich bij hem aan en ziet House of Sports officieel het levenslicht. Zonder financiële buffer, maar met zelfvertrouwen, ruim 10 jaar ervaring, commercieel fingerspitzengefühl en opgestroopte mouwen starten de drie heren met waar ze steengoed in blijken te zijn: van niets, iets maken.

2003 | Sports Exposure komt langs de lijn

Het ambitieuze bureau richt zich op het adviseren van merken, atletenmanagement, teammanagement en de organisatie van evenementen. En de mannen starten direct een tweede bedrijf: Sports Exposure. Broer Geoffrey gaat zich, in het verlengde wat hij heeft geleerd bij Inter Football, richten op de in- en verkoop van reclameborden langs de nationale en internationale voetbalvelden. Financieel risicovol, maar de ondernemingszin betaalt zich uit. Sports Exposure groeit in no-time uit tot de Nederlandse marktleider op het gebied van advertising langs de sportvelden met een groot mediabereik. Parallel daaraan start Sports Exposure ook een logistieke tak, die zich richt op de productie en plaatsing van reclame-uitingen rondom wedstrijden en sportevenementen, die men deels ook zelf exploiteert. 

In 2006 staat Sports Exposure aan de basis van de introductie van LED-boarding en virtual advertising langs de voetbalvelden. Er zijn op dat moment maar weinig mensen in Europa die hier zoveel verstand van hebben als Geoffrey. Dat blijft ook de KNVB niet onopgemerkt. Sinds 2008 is Sports Exposure logistiek partner van de KNVB. Het plaatsen van alle KNVB-uitingen in Nederland, worden door de KNVB uitbesteed aan Sports Exposure.

2004 | Eerste online sportboekingskantoor: SportsSpeakers

Van niets, iets maken. Dat zien de drie mannen als de grootste uitdaging in het vak. Een mooi voorbeeld is SportsSpeakers, het derde label dat door hen wordt toegevoegd aan het full service sportmarketingbureau. Wat oorspronkelijk in 1996 als een afstudeeropdracht begint, eindigt in 2004 als het eerste online boekingskantoor van Nederland, waar iedereen in en om (top)sport te boeken is voor presentaties of andersoortige activiteiten. Of het nu gaat om (oud) topsporters, coaches, presentatoren of sportmarketeers. Het dan vernieuwende karakter van dit bedrijfsonderdeel, in een tijd waarin de wereld online gaat, geeft SportsSpeakers een vliegende start. Het is tot op de dag van vandaag het grootste platform voor sprekers uit de sportwereld.

2004 | Gouden medailles, olympisch succes

De begeleiding van atleten levert sinds 1992, wanneer Patrick voor het eerst Rintje Ritsma ontmoet, tot op de dag van vandaag onvergetelijke momenten op. Tientallen Europese-, wereld- en olympische titels worden gehaald door de atleten die eerst Patrick, en later House of Sports, dagelijks begeleidt. Zoals Patrick pleegt te zeggen: “Het voelt als een groot voorrecht dat wij met iconen als Rintje Ritsma, Michael Boogerd, Pieter van den Hoogenband, Ranomi Kromowidjojo, Sven Kramer, Ireen Wüst en vele anderen hun sportieve reis en zegetocht van dichtbij hebben mogen meemaken.” En terwijl de atleten hun prestaties leveren, ontzorgen wij hen, zodat zij zich volledig op de sportieve successen kunnen richten en wij daarna hun successen zakelijk pogen te verzilveren.

2012 | Organisatie Amsterdam City Swim

Fast forward naar 2012: House of Sports organiseert voor het eerst de Amsterdam City Swim, het zwemevenement door de grachten van Amsterdam om geld in te zamelen voor de spierziekte ALS. Mede door de deelname van toenmalig prinses Maxima staat de ACS direct op de kaart. Zwemmen in de grachten van Amsterdam; we weten van niets, iets te maken.

2014 | Schaatsen in het Olympisch Stadion

In een tijd waarin er veel discussie is over de toekomst van schaatsen, toont House of Sports in 2014 andermaal zijn creativiteit en ondernemersgeest. Schaatsen in het Olympisch Stadion van Amsterdam, met aan de horizon de droom om daar het WK Allround 2018 te organiseren. Binnen negentig dagen wordt De Coolste Baan van Nederland bedacht en vormgegeven. Een waar huzarenstukje dat wordt bekroond met twee Sponsorringen. Een schaatsbaan voor iedereen, waar sport & entertainment, breedtesport & topsport en cultuur op unieke wijze samenkomen.

De kers op de taart is de 2e editie in 2018. Meer dan 120.000 Nederland schaatsliefhebbers rijden hun rondjes in het Olympisch Stadion, het olympisch vuur wordt ontstoken bij iedere Nederlandse gouden medaille in Pyongchang, het TeamNL wordt er gehuldigd en er is een diner onder de Nachtwacht met alle oud-wereldkampioenen allround. Het slotstuk is de realisatie van de droom: na 125 jaar is het WK Allround Schaatsen terug in Amsterdam. Het Parool beschrijft treffend dat House of Sports het Olympisch Stadion van Amsterdam weer tot leven heeft gebracht.

2016 | De grens over met Sportspreker

Ook over de landsgrenzen wordt met succes het aanbod van House of Sports uitgebreid, met Sportspreker als zusterbedrijf van SportsSpeakers. Of het nu een bedrijfspresentatie, een workshop of een training is: ook in België weten we topatleten te koppelen aan jouw merk.

2019 | Influencers of Sports

Net voor het uitbreken van de coronapandemie wordt in de filosofie van full service sportmarketing het bureau uitgebreid met Influencers of Sports. Een influencerbureau, gespecialiseerd in de sport. Daarmee wordt influencer marketing toegevoegd aan het uitgebreide dienstenportfolio van House of Sports.

2019 | Ten Content Agency

House of Sports start samen met Southfields het creatieve bureau Ten Content Agency. Ten Content Agency is gespecialiseerd in het creëren van digital branded content in en rond sport. De naam is geïnspireerd op legendarische nummers 10. Sinds 2022 is House of Sports 100% eigenaar van TEN. De collega’s zijn echte playmakers: creatief, een tikkeltje excentriek en altijd op zoek naar kansen om als team te scoren. Met deze waardevolle aanvulling heeft House of Sports alles in huis om voor merken, events en atleten op gebied van sport(marketing) breed van toegevoegde waarde te zijn.

2019 | Scoren met data: Fanalists

Hebben we dan nog niet alles in huis? Hoewel House of Sports de kneepjes van online marketing en digital branding beheerst, vraagt het vak meer en meer om datagedreven marketing. Daar komt Fanalists in beeld als partner. House of Sports neemt een meerderheidsbelang in Fanalists. Het helpt verschillende soorten organisaties, maar ook onze eigen evenementen, om de fan beter te leren kennen en beter te kunnen bedienen. Het verzamelt en ordent relevante data, bouwt technische oplossingen om deze data inzichtelijk te presenteren, zodat (online) marketeers op basis van deze gegevens de juiste adviezen kunnen geven/beslissingen kunnen om hun businessdoelstellingen te halen.

2020 | De fitnesswereld omarmt HYROX

In 2020 introduceren we HYROX in Nederland. De combinatie van conditie, functionele training en kracht maakt het een competitie voor atleten en sportliefhebbers met verschillende achtergronden. HYROX is de fitnessrace voor iederéén. Als partner van HYROX International organiseert House of Sports sinds 2020 alle HYROX-events in de Benelux. Kort na corona met 900 deelnemers voor de eerste keer in de RAI in Amsterdam, inmiddels per event met duizenden deelnemers op diverse locaties in Nederland en België. HYROX is booming. Alle events zijn zonder uitzondering mateloos populair en binnen afzienbare tijd uitverkocht.

2025 | De complete spelverdeler

Anno 2025 is House of Sports het leidende, fullservice sportmarketingbureau van Nederland. We adviseren en bedienen merken, atleten, bonden en clubs met de zakelijke kansen en mogelijkheden die sport te bieden heeft. De fullservice-filosofie onderscheidt ons in de markt. Dat gecombineerd met het typische HOS-DNA: ‘always on’, ‘24/7’, ‘business first’ en ‘make it happen’. Daar waar anderen stoppen, gaan wij door en maken we het verschil. Met die gedrevenheid, onze expertise en creativiteit proberen we van niets, iets te maken. We blijven elkaar opzoeken rond de keukentafel. Net zoals in de beginjaren.

HOS_MEDEWERKERS_R2-7402538
Macey
HOS_MEDEWERKERS_R2-7401803-2
by_wout.photographer00373
by_wout202506608-Verbeterd-NR
A7402294